Eten doe je ook met je ogen. Voor veel chefs is de opmaak van gerechten steeds belangrijker. Daarom is het vreemd dat veel horeca ondernemers en koks weinig aandacht schenken aan de manier waarop je die gerechten op de kaart vermeldt. Verdien meer geld door je kaart eens met andere ogen te bekijken. 8 ingrediënten voor een perfecte menukaart.
1. Lekker handzaam
De gastheer komt aan lopen met een enorm pakket onder zijn arm. ‘Of we een blik in de kaart willen werpen?’ Natuurlijk! Helaas, het blijkt een worsteling. Om het drieluik uit te klappen, sla ik mijn buurman om de oren en neem ik bijna het glaswerk op tafel mee. Zo moet het dus niet! Zorg daarom voor een menukaart die – letterlijk – handzaam is.
2. Maak hem hufterproof
Ja, we hebben het nog steeds over een kaart! Omdat het om eten en drinken gaat in een restaurant, kan er wel eens wat aan onze handen en dus aan de kaart blijven kleven. Heel wat mensen komen fysiek in aanraking met deze gerechtenparade op schrift. Niet alleen de gasten maar ook de bediening. Daarom moet de kaart van stevig materiaal zijn gemaakt. Hufterproof dus.
3. Goed leesbaar
Voordat we ingaan op hoe je jouw gerechten vermeldt, is het van belang om rekening te houden met de leesbaarheid van de tekst. Kies voor een duidelijk lettertype en maak deze niet te klein. Zorg ook voor voldoende licht in je restaurant. Een romantisch kaarsje is gezellig bij het dineren maar niet bij het ontcijferen van de kaart. Zie je gasten met hun zaklamp van de telefoon de kaart beschijnen, dan weet je meteen hoe laat (of hoe donker) het is.
4. Benut de Gouden Triangle
Zoals al gezegd: we eten met onze ogen. En die ‘kijkers’ zetten we ook in als we een blik op de kaart werpen. Wetenschappers van de Amerikaanse Cornell University hebben de kijkwijze van gasten ontdekt. Dit staat bekend als de ‘Gouden Triangle’: ogen gaan van midden, naar top rechter hoek en dan pas naar de top hoek aan de linkerkant. Maak gebruik van die wetenschap bij het indelen van je kaart. Plaats wat je graag wilt verkopen, op de meest prominente plek.
5. Zet logica in
Naast kennis is logica een belangrijk ingrediënt in het dagelijkse leven en dus ook bij het samenstellen van de menukaart. Zorg ervoor dat de volgorde logisch is en begrijpelijk voor je gast. Kruip in zijn hoofd, ga op die restaurantstoel zitten en bekijk je kaart door zijn ogen. Of nog beter: vraag je gasten wat ze van de kaart vinden of huur een horeca expert in. Ja, dat is eigenlijk heel logisch!
6. Let op de opmaak
Terug naar onze zintuigen. Net als bij een mooi gestyled bord eten, moet een menukaart uitnodigen tot lezen. Besteed aandacht aan de vormgeving. Maak gebruik van kaders om gerechten die je wilt aanprijzen, eruit te laten springen. Voeg bepaalde symbolen toe om bijvoorbeeld vegetarisch of huisgemaakte producten in de kijker te spelen. Denk ook eens aan het plusteken. Door dit tussen ingrediënten te zetten, denkt de gast dat hij meer krijgt. Asperges+ham+eieren.
7. Maak gebruik van kleur
Het brein van je gast, kun je eveneens met kleur prikkelen. Kijk daarom bij de opmaak naar de kleuren van kaders en letters. Rood en blauw wekken de eetlust op terwijl bijvoorbeeld grijs en paars verzadiging oproepen. Doe er je voordeel mee. Zorg wel dat het geen bonte kermis wordt. Doseer het gebruik van kleuren en vormen.
8. Zorg voor heldere tekst
Naast al deze ingrediënten, is natuurlijk de taal en woordkeuze van belang. Niets is zo hinderlijk als spelfouten. Je gerechtomschrijvingen moeten foutloos en duidelijk zijn. De gast moet meteen weten wat hij bestelt. De kunst is, om dit zo te verwoorden. Vermijd daarom vaktaal. Gebruik plaatjes of foto’s of laat je menukaartteksten schrijven door een professional. Lees de blog die ik eerder schreef over het smaakmakend maken van de teksten op je kaart. Of bestel hier mijn boek Wat maak je me nu?! of Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee voor meer inspiratie en tips om de menukaart in te zetten als communicatie- en verkoopmiddel.
Workshop Boost je menukaart!
Is je nieuwsgierigheid geprikkeld? Wil je nog meer weten over hoe je jouw menukaart kunt verbeteren zodat je meer geld gaat verdienen? Volg dan de workshop Boost je menukaart!
In 2,5 uur leer je hoe je het beste uit jouw kaart haalt, door een aantal slimme aanpassingen. We gaan in op de bedrijfseconomische en communicatieve aspecten bij het samenstellen van de kaart. Bovenstaande 8 tips komen uitgebreid terug. Lees de boost je menukaart flyer voor meer info.
Trainers: Bianca Roemaat (Roux Communicatie) en Petra Venekamp (ConcreetAdvies).
Deze workshop verzorgen we voor groepen vanaf 10 tot 16 personen op locatie. Mail voor meer informatie naar info@rouxcommunicatie.nl of bel 0623842152.
Menukaartadvies
Heb je hulp nodig bij het smart samenstellen van jouw kaart als communicatie- en verkoopmiddel? Vraag een menukaartadvies aan. Aan de hand van 25 punten checken Bianca en Petra je kaart en geven je suggesties voor verbetering. Investering: vanaf 175 euro (exclusief BTW). Wil je liever zelf aan de slag? Vraag dan gratis onze checklist aan. Mail naar info@rouxcommunicatie.nl.