Tegen het einde van het kalenderjaar vliegen de marketing- en inhaakkalenders je altijd weer om de oren. Leuk zo’n lijst met themadagen maar hoe ga je er als horeca- en foodondernemer mee aan de slag? 3 tekstvoorbeelden hoe je inhakers inzet.
Op deze marketing- of inhaakkalenders staan de themadagen vermeld. Van schnitzeldag tot nationale koffiedag. En je kunt dan als bedrijf hier op inhaken, daarom worden ze ook wel ‘inhakers’ genoemd Je komt deze vaak tegen op sociale media met een # (haakje) ervoor, zodat je deze snel kunt vinden.
Vergroot je online zichtbaarheid
Op sociale media bepaalt het algoritme welke berichten gebruikers in hun tijdlijn zien. Inhakers zijn waardevol in de ogen van het algoritme. Als steeds meer gebruikers die # volgen en het bericht met die inhaker delen, beschouwt het algoritme jouw bijdrage op sociale media als waardevol. Zo vergroot je jouw online zichtbaarheid.
Hiervoor gebruik je een inhaakkalender
Zo’n inhaakkalender is dus een handig hulpmiddel. Waarvoor gebruik je het? Ten eerste als inspiratiebron oftewel ‘haakje’ / content voor je sociale media berichten, nieuwsbrieven of het schrijven van blogs. Daarnaast kun je deze themadagen gebruiken om acties voor je horecazaak of foodwinkel te bedenken. Tot slot kun je met haakjes jouw verhaal vertellen en zo aan storytelling doen.
Tekstvoorbeeld 1: actie op #croissantdag
Je ziet dat het #croissantdag (30 januari) is. Heb jij een ontbijt- of lunchkaart? Bied dan dit broodje aan. Deel een foto van die kraakverse croissant (met beleg) op je sociale media kanalen. Tag daarin ook de bakker of een medewerker. Je vergroot zo het bereik en triggert diegene om het bericht te lezen en te delen.
Tekstsuggestie:
“Vandaag is het #croissantdag. We lunchen daarom met dit broodje van de dag! Zie foto! 📸
Met liefde gebakken door onze warme bakker Dikke mik.
Met wie kom jij vandaag een croissantje eten?
Tag degene onder dit bericht.
Zo eenvoudig kan inhaken op de kalender dus zijn.
Tekstvoorbeeld 2: samenwerken in de #weekvandeslager
Als je een horecabedrijf hebt, kun je ook inhaken op bijvoorbeeld de #weekvandeslager (meestal in april). Dat ligt misschien niet meteen voor de hand maar zo kun je dat doen:
Dit is slager Haak uit Haaksbergen. Bij hem kopen we altijd de meest malse biefstukken in!
Ga je nog een stapje verder, dan bedenk je samen met je slager een actie in die week:
Inhaken en meedoen!
Omdat het de ‘Week van de Slager’ is, krijg je…. [vul hier je aanbod in!] als je …..[omschrijf de actie en noem je slager]
Die tekst gebruik je voor je sociale media en/of in je nieuwsbrief.
En vermeld die slager ook op je menukaart of als aanbod van de dag op je krijtbord of lichtkrant in de zaak.
Tekstsuggestie voor de menukaart:
De lekkerste bal gehakt. Van onze slager Haak.
In eigen jus | met 2 sneetjes wit/bruinbrood of verse friet.
Tekstvoorbeeld 3: pas storytelling toe op #sandwichdag
Een goede manier om op sociale media zichtbaar te zijn, is door de interactie met je publiek te zoeken. Stel een vraag en serveer er een smeuïg verhaal bij. Bijvoorbeeld op #sandwichdag (3 november) of op #nationaleclubsandwichdag (23 augustus).
💡Vraagje: wat is jouw favoriete #[club]sandwich?
Ons team is dol op die rijkelijk belegde en getoaste boterhammen.
Het verhaal gaat dat ze genoemd zijn naar de vierde graaf van Sandwich, John Montagu (1718- 1792).
Zijn chef-kok bedacht voor hem de sandwich. Waarom? Deze graaf was verslaafd aan kaartspellen en gunde zichzelf geen tijd om te lunchen. De sandwich bood uitkomst. 😉
Het is nog steeds een lekkere en gezonde snack voor tussendoor. Wij hebben [naam sandwich] op de kaart staan! Met [benoem ingrediënten]
Verslavend lekker 😃
Met welke ingrediënten moeten we voor jou een keer een sandwich maken? Laat het ons weten onder dit bericht.👇🏻
Hopelijk heb je na deze tekstvoorbeelden zin gekregen om aan de slag te gaan met het schrijven van berichten en het bedenken van acties. In deze blog heb ik nog meer voorbeelden uit mijn schrijfkeuken voor het schrijven van sociale media berichten. Schrijf ze!
3 bonustips
- Vraag de gratis horeca-inhaakkalender 2025 aan van horeca adviseur Petra Venekamp van ConcreetAdvies. Deze staat vol horeca- en fooddagen en handige plan- en werklijsten. Je kunt hem hier downloaden via de webshop van Stoere Ideeën.
- Heb je geen idee hoe je kunt beginnen met het schrijven van berichten en het bedenken van acties met behulp van een inhaakkalender? Samen met Petra geef ik de training Boost je inhaakkalender! Daarin krijg je voorbeelden en handige voorbeeldzinnen waarmee je direct aan de slag kunt. Deze training geven we op maat en op locatie in bedrijven en voor verengingen. Meer weten? Mail naar info@boostjeomzet.nl.
- Bekijk onderstaande video als je meer wilt weten over de inhoud van de training/lezing Boost je inhaakkalender.