Deel je verhaal, ‘Over ons’, een verhaal maken. Overal worden we tegenwoordig aangespoord om verhalen te vertellen of om aan ‘storytelling’ te doen. Als ondernemer zet je jezelf hiermee beter op de kaart. 3 voorbeelden van smaakmakende storytelling uit mijn dagelijkse schrijfkeuken.
Er was eens….Zo beginnen veel sprookjes maar het is ook de voedingsbodem voor het vertellen van jouw bedrijfsverhaal. ‘Waarom zou ik dat doen? Wat heb ik nou te vertellen?’, hoor ik ondernemers in de horeca- en foodsector vaak verzuchten. Ze worstelen met het delen van hun story op sociale media, op hun website, in de nieuwsbrief maar ook op menukaarten of in brochures.
Noodzaak
Toch kun je met het vertellen van jouw verhaal je klant/gast prikkelen om bij jou te kopen. Dat is helaas een noodzaak want de consument van 2021 heeft keuze te over. Dus moet je laten weten waarom en waarvoor hij bij jou moet zijn en welk ‘probleem’ jij voor hem oplost.
7 basisingrediënten voor storytelling
Om aan storytelling te doen, heb ik zes basisingrediënten voor je om tot een goed verteerbaar verhaal te komen. Eerder schreef ik er al een gastblog over maar hier stip ik ze kort aan:
- Vertel jouw persoonlijke verhaal.
- Benoem waar jij in uitblinkt.
- Schrijf het op in jouw woorden.
- Houd het kort en vlot.
- Vermeld regionale leveranciers.
- Toon maatschappelijke betrokkenheid.
- Gebruik een tijdlijn met jaartallen om jouw bedrijfshistorie weer te geven.
3 voorbeelden van smaakmakende storytelling
‘Ja, dat is allemaal leuk en aardig maar heb je niet wat inspiratie uit jouw schrijfpraktijk?’ Zeker! Hieronder deel ik 3 voorbeelden van smaakmakende storytelling.
Recept op de winkelmuur
Bij een poelier kwam ik een vorm van storytelling tegen die wel heel persoonlijk is. Op de winkelmuur achter de vitrine was een foto te zien met het handgeschreven recept. Het betrof de specialiteit van deze zaak: huisgemaakte kipkroketten. De woorden ‘strikt geheim’ prikkelen bovendien de nieuwsgierigheid van de wachtende klant naar die kroketten.
Krijtbord boven de kraam
Dat je niet altijd veel woorden nodig hebt om te laten zien wat je in huis hebt, blijkt wel uit dit krijtbord dat ik in Riga bij de viskraam aantrof. Hier eet je beter dan bij je grootmoeder.
Intro op je menukaart
Als je bedrijfsnaam verwijst naar een persoon, kun je dat prima als ‘haakje’ gebruiken voor jouw verhaal. Laat hem of haar aan het woord hierover op je kaart en op je site. Dan is authentiek en persoonlijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier hoe Frou Klinkhamer uit Terherne dat doet.
Gratis e-book met schrijftips
Is je nieuwsgierigheid naar smaakmakende storytelling geprikkeld? Wil je meer weten? Vraag dan mijn gratis e-book Schrijftips voor smaakmakende storytelling aan. Hierin krijg je tips, voorbeelden en een checklist om aan de slag te gaan. Mail je naam en bedrijfsgegevens naar info@rouxcommunicatie.nl.
Lezingen en workshops
Als samensteller en verteller van verhalen, geef ik ook lezingen en workshops/webinars Smaakmakende storytelling voor kleine groepen en op maat. Neem contact met me op voor meer informatie. Ik help je graag met het vertellen van jouw verhaal.