Met een mooie foto van je product, kom je niet ver als je social media wilt inzetten als communicatiemiddel voor je food- of horecabedrijf. Om echt contact te maken met je volgers, heb je pakkende teksten nodig zodat interactie ontstaat. Uit mijn dagelijkse praktijk presenteer ik hierbij 5 schrijftips voor smaakmakende social media posts.
Door corona zijn steeds meer food- en horecabedrijven actiever dan ooit op social media. De aanbiedingen voor afhaalmenukaarten, food- en wijnpakketten, brunch- en ontbijtboxen vliegen over mijn tijdlijn. Waarom krijgt het ene bericht wel een duimpje of hartje en het andere niet? Kortom: hoe spring je in het oog? Deze schrijftips helpen je daarbij.
1. Zorg voor interactie
Dat is meteen het eerste ingrediënt waar je op in moet spelen: zorg voor interactie met je volger. Daag je volger uit om te reageren. Dat doe je bijvoorbeeld door een vraag te stellen. Vraag ook om een antwoord. Wat verder goed werkt is de prijsvraag of quiz. Of maak er een poll van.
? Heb jij ook zo’n trek in stoofvlees? Geef je commentaar onder dit bericht. ?
2. Spreek je gast/klant aan
Dat brengt me meteen op de volgende tip: spreek je gast of klant rechtstreeks aan. Schrijf het op zoals je het zou vertellen aan je gast/klant als die voor je staat aan de balie of counter. Mijn voorkeur heeft het om ‘je’ te gebruiken. Dat is lekker laagdrempelig en vlot.
3. Voeg een persoonlijke noot toe
Voor een lekker stukje kaas ga ik naar Hetty op de markt. Mensen kopen bij mensen: met alleen een foto van een bord eten of een goedgevulde vitrine, red je het niet. Een persoonlijke noot werkt. Zeker in deze (corona) tijd nu we in real live minder sociale contacten hebben. Vertel jouw verhaal: laat zien wat jouw bedrijf uniek maakt. Deel hoe je jouw producten maakt, post jouw favoriete recept en verklap jouw lokale inkooptip.
? Pssst. Zal ik je eens wat verklappen?
? Voor ons desembrood dat in onze ontbijtbox zit, ga ik altijd naar de warme bakker Venekamp bij mij om de hoek. ?
? Heb je het al eens geproefd? Wat vond je ervan? ?
We lezen het graag in de reacties hieronder.?
4. Gebruik korte zinnen
Zoals je hierboven al ziet, helpt het om jouw tekst kort en vlot te houden. Dat is mijn schrijversmotto (zie ook deze blog voor meer schrijftips) Gebruik korte zinnen. Zet vaker een punt en plaats deze zinnen onder elkaar. Laat ook witruimte tussen de regels. Dan ‘scroll’ je als volger lekker door de tekst.
5. Voeg emoji toe
Nog zo’n handige toevoeging die voor stopkracht zorgt en helemaal van deze tijd is: gebruik emoticons oftewel emoji. Plaats deze dragers van beeldtaal in je teksten. Dat maakt je boodschap luchtiger èn toegankelijk.
Voorbeeld:
? Wat kies jij: bitterballen of een kaasplank? ? Laat het ons hieronder weten: ♥= bitterbal en ? is kaasplank.
Bij een opsomming van gerechten op een menukaart of ingrediënten in een recept, werken ✔ goed. Pijlen ➡ helpen om de leesrichting aan te geven en doorlezen te stimuleren. Net als de wijzende vingers ???
Je vindt deze emoji’s in Word door op de Windowsknop (tweede van linksonder) en de toets voor .(punt) tegelijk in te drukken. Via zoeken typ je in wat je nodig hebt. Of kijk op deze site.
Bonustip: gebruik een inhaakkalender
Nu je deze 5 schrijftips hebt, kun je lekker aan de slag met je social media posts. Mijn bonustip hiervoor: gebruik een content- of inhaakkalender om inspiratie op te doen voor de inhoud. Hierop staan speciale dagen die je als ‘haakje’ kunt gebruiken voor de inhoud van je social media posts en voor acties. Er zijn verschillende kalenders in de omloop. Ik noem er hier twee waarmee ik graag samenwerk.
Horeca adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies) maakt elk jaar een gratis horeca inhaakkalender boordevol handige horecadagen. Mail naar info@boostjeomzet.nl om deze aan te vragen.
Een andere optie is Gisèle Rebel van de Foodie Content Factory. Zij biedt tegen een kleine vergoeding een contentkalender aan voor horeca- en foodbedrijven. Daarnaast heeft zij een service ontwikkeld waarbij ze 80 procent van de teksten aanlevert. Hiermee kunnen de ondernemers gemakkelijk zelf aan de slag. Dus de mise-en-place is al gemaakt. Onder meer met teksten van mijn hand.
Veel schrijfplezier! Kom je er niet uit? Trek aan de bel (06 23 84 21 52) of mail naar info@rouxcommunicatie.nl