Communiceren over allergenen op je menukaart of in je food- of horecazaak. Het blijft een lastige materie. Vaak struikelen ondernemers over de woorden als ze informatie over allergenen in een korte en duidelijke tekst moeten verwerken. Hier een aantal tips en voorbeelden over hoe je helder communiceert over allergenen op je kaart.
Allergenen. Je kunt er niet omheen als je voedsel bereidt voor je horecabedrijf, ijssalon, pizzeria of foodspeciaalzaak. Sinds 2014 is het wettelijk verplicht dat je consumenten kunt informeren over de 14 allergenen die in het door jouw aangeboden voedsel verwerkt kunnen zijn.
Verplichte vermelding op de menukaart
Een allergenentekst op je menukaart is daarom aan te raden net als een tekstbordje op je toonbank of in je winkel. Verkoop je foodproducten (zoals afhaalmaaltijden) aan consumenten voor thuisgebruik of -consumptie dan moet je op het label van de verpakking de gebruikte allergenen vermelden.
Veelgemaakte fout
Maar hoe schrijf je een heldere tekst over allergenen op je menukaart? Bij het geven van menukaartadvies en het schrijven van teksten zie ik ondernemers worstelen met de woorden. Zo kwam ik deze tegen: Heeft u last van allergenen? Meld het ons.
Nee, als gast heb ik geen allergenen maar ben ik allergisch voor bepaalde ingrediënten die aangemerkt zijn als allergeen. Maak er daarom liever van: Heeft u een allergie? Meld het ons.
Ellenlange zinnen
Zo’n korte tekst kan al genoeg zijn. Toch zie ik regelmatig ellenlange zinnen waarin ondernemers zich proberen in te dekken tegen claims van gasten. Voedselfabrikanten hebben daar ook een handje van. Je hebt het vast wel eens gezien: ‘Dit product kan sporen bevatten van…’ of ‘in onze keuken worden ook ….verwerkt’.
Door deze onduidelijke en warrige taal draai je echter om de hete brij heen. Zoals in dit voorbeeld uit mijn menukaartenpraktijk:
Wij willen u er wel op attenderen dat onze producten centraal geproduceerd worden in een bakkerij waar ook producten zoals ei, melk, mosterd, sesam, selderij, gluten en soja worden verwerkt.
Gebakken lucht
Op het eerste gezicht lijkt deze tekst die ik op de kaart van een broodjeszaak zag, voor zich te spreken. Maar tussen de regels door is de boodschap dat er allergenen in alle producten kunnen zitten. Dus eigenlijk is het ‘gebakken lucht’ oftewel nietszeggend.
Naast de hierboven geciteerde tekst stond daaronder ook nog: De bovengenoemde allergeensoorten zijn alleen gebaseerd op de belegsoorten. Voor brood zie de achterzijde.
Zo’n verwijzing naar de achterzijde is onhandig. Daarnaast waren er ook nog eens symbolen bij elk broodje gezet die verwezen naar de 14 allergenen. Kortom: zoek het lekker zelf uit. Tja, dat is natuurlijk niet zo gastvriendelijk.
Symbolen, kleuren en letters
Dat brengt me bij het volgende: het gebruik van symbolen die naar allergenen verwijzen achter gerechten op je kaart. Op sommige menukaarten zie je zo door de bomen het bos niet meer. Ze staan bol van de kleuren en/of symbolen die verwijzen naar de allergenen. Of soms gebruiken ze bepaalde afkorting en moet je zelf gaan ‘puzzelen’ welke letters bij welk allergeen hoort.
Deze tekst lees je dan vaak: Bij alle gerechten staan de allergenen aangegeven door middel van kleuren. De betekenis van de kleuren staat hieronder vermeld. Daarna volgt een legenda van de kleuren (of symbolen of afkortingen) en uitleg.
Verwijs naar een aparte allergenenkaart
Mijn advies is daarom: verwerk die symbolen niet op je menukaart maar communiceer deze op een aparte allergenenkaart. Het is bovendien een mooie service naar je gast toe. Die ervaart zo dat je serieus omgaat met zijn dieetwensen of allergie. Deze tekst kun je dan op je menukaart zetten: In onze keuken werken we met allergenen. Heeft u een voedselallergie? Vraag naar onze allergenenkaart.
5 bonustips voor de vermelding van allergenen
Tot slot nog 5 bonustips voor heldere teksten over allergenen op je menukaart, etiket of in je foodzaak.
1. Denk ook aan de vermelding van de allergenen op de etiketten van je afhaalmaaltijden of producten voor thuisverkoop. Baseer deze op je recepturen. Er zijn softwaresystemen op de markt waarmee je die labels maakt via software die aan je recepturen is gekoppeld. Zoals Horeko/labels.
2. Vergeet een vermelding op je website of online menukaart niet. Gasten/consumenten met een allergie kijken vaak eerst online of het veilig is om een horecabedrijf of winkel te bezoeken.
3. Horeca Webservice, die sites maakt voor horecabedrijven, maakte mij erop attent dat het vermelden van allergenen verplicht is als je een bestelsite voor je eten hebt waarbij de consument direct moet betalen. De NVWA controleert op die allergeneninformatie erop staat.
4. Staat je allergenenkaart online? Maak dan een QR-code aan en gebruik die op je reguliere menukaart om naar je allergenenkaart te verwijzen.
5. Op de Horecava 2023 heeft PS in Foodservice de PSMenumaker geïntroduceerd. Een handige tool waarmee je gratis een online menukaart maakt met allergeneninformatie voor jouw gast.