Na de eerste lockdown van 2020 in verband met de coronacrisis mocht de horeca op 1 juni haar deuren (her)openen. Om alles in goede banen te leiden, deel ik hier 5 ideeën om je menukaart coronaproof te maken.
1. Gebruik een papieren menukaart
Voorlopig geldt de maatregel dat je 30 gasten in je restaurant/eetcafé mag hebben. Omdat de meeste horecabedrijven in shifts en in een bepaald tijdslot hun gasten ontvangen, is een papieren menukaart handig en wel zo hygiënisch.
Na gebruik kun je deze kaart weggooien maar geef hem liever mee. Dan heeft de gast meteen een ‘bestellijst’ en reminder. Vermeld daarom ook of je afhaalgerechten, cadeaubonnen of andere ‘to go’-producten hebt. Vergeet niet je logo, website en social mediakanalen op te nemen. Meer communicatietips in deze blog.
2. Nummer je kaart en houd een loterij
Zet die papieren menukaart in als klantenbinder. Nummer de kaarten en verbind er een loterij aan. Verloot een keer per maand onder je gasten een of meerdere prijzen die je laat sponsoren door lokale winkels of leveranciers waarmee je samenwerkt. Vermeld eventueel hun naam of logo op de kaart. Samenwerken loont en wekt sympathie op.
3. Lamineer je kaart
Voor wie papier geen optie is, kan het lamineren van een menukaart een uitkomst zijn. Je kunt deze dan na elke shift desinfecteren. Of kies voor een materiaal als yupo (de lichtgewicht versie). Dit is wat steviger, waterproof en vouwbaar. Bestel eventueel wat meer exemplaren. Dat is zeker handig als je in shifts werkt: je hoeft niet in een half uur tijd je kaarten snel schoon te maken maar pakt een nieuwe stapel. De andere kaarten desinfecteer je op een later tijdstip.
4. Vermeld op je menukaart dat je coronaproof werkt
Laat gasten in een tekst op de kaart weten dat jouw bedrijf zich aan de coronaprotocolen van het RIVM houdt. Maak ook duidelijk welke regels er gelden voor jouw gasten om zo samen tot een veilig horecaverblijf te komen. Zoals:
- Het verzoek om thuis te blijven bij griep- of verkoudheidsklachten.
- De reserveerplicht voor binnen.
- De werkwijze in shifts: welke zijn dat en in welk tijdslot.
- Het verzoek om eindtijden te respecteren.
5. Bekijk en bestel via QR-code of app
Kies je liever voor de (veilige) digitale weg, zorg dan dat je menukaart integraal op je website staat en mobiel te lezen is. Via een QR-code op je (tafel)kaart die je gasten kunnen scannen, komen ze bij je site. Er zijn verschillende bestelmodules die aan QR-codes gekoppeld zijn en waarmee je kunt bestellen. Lees hier in de blog van HorecaWebservice welke er zijn. Nog mooier is het als je een eigen bedrijfsapp hebt waarmee gasten vanaf hun telefoon kunnen bestellen. Ze hebben zo altijd jouw bedrijf binnen handbereik.
Met dank aan: gastvrijheidscoach Clemens Schalkwijk (CS Hospitality) en Rémon Kortman van horecaprintpartner Mooze voor het meedenken.
PS Ben je benieuwd naar tips voor jouw menukaart? Vraag een menukaartadvies op maat aan. Vanaf 95 euro (exclusief BTW).