Voor Eetvilla van den Brink in Soest heb ik een menukaartscan verzorgd. Op verzoek van eigenaar Sebastian Ott heb ik de kaart gecheckt op taal- en spelfouten. Daarnaast heb ik suggesties gedaan voor verbetering van de kaart op leesbaarheid, opmaak en gastvriendelijkheid.
Vaktermen
Vanwege mijn ervaring als horeca- en culinair journalist kan ik menukaarten niet alleen op taaltechnische gronden beoordelen, maar ook vanuit het oogpunt van een kritische consument/gast. Daarbij ga ik uit van vragen als: staan er niet teveel vaktermen op de kaart die vragen oproepen bij de gast? Zijn de producten logisch bij elkaar gezet? Is de tekst lekker leesbaar? Voor koks en restaurateurs zijn veel vaktermen gesneden koek maar bij de gemiddelde gast kan een term als bijvoorbeeld een ‘rouleau’ vragen oproepen. Ook kunnen bepaalde ingrediënten onjuist vermeld zijn waardoor ze iets heel anders betekenen.
Opmaak
Naast heldere teksten, is de opmaak van belang voor een menukaart. Daarom geef ik tips hoe je de verkoop van bepaalde producten kunt stimuleren door de tekst en opmaak aan te passen.
Menukaartscan zorgt voor andere blik
Op mijn advies heeft de ondernemer van Eetvilla van den Brink een aantal tekstuele en opmaaktechnische aanpassingen gedaan. ‘Het is fijn dat iemand met een andere blik naar je kaart kijkt’, liet hij mij na afloop weten.
Check je kaart
Wil je meer weten? Vraag dan een menukaartscan aan vanaf 95 euro (exclusief BTW). Ik check je kaart op een aantal punten en je krijgt advies op maat. Lees hier meer erover.
Ga je liever zelf aan de slag? Vraag dan de Boost je menukaart checklist aan met 25 verbeterpunten voor je kaart. Mail naar info@rouxcommunicatie.nl