Door de coronacrisis zijn steeds meer restaurants, slagers, visspeciaalzaken en cateraars overgestapt op het aanbieden van afhaalgerechten en maaltijdboxen. Hier serveer ik 8 tips om beter te communiceren met je afhaalmenukaart. Bron hiervoor is mijn (schrijf)praktijk als menukaartdeskundige en food- en horecajournalist.
In mijn mailbox en op mijn timeline van social media ben ik de afgelopen tijd overladen met aanbiedingen van afhaalmenu’s en ‘food to go’. Toch is het niet altijd watertanden geblazen. Qua tekst, vormgeving, leesbaarheid en logica kan het altijd beter. Zet je minimenukaart optimaal in als communicatiemiddel met deze 8 tips.
1. Twee gerechten per productcategorie
Normaliter bevat de ideale menukaart maximaal 7 gerechten per categorie. Bij de afhaalmenukaart, moet je keuzestress zien te vermijden. Dus houd het kort en vlot: maximaal 2 gerechten per categorie.
2. Schrijf het smaakmakend op
Als je minder ruimte hebt, gebruik je korte en vlotte teksten. Schrijf het wel smaakmakend op, dan prikkel je de besteller. De opsomming van alleen ingrediënten (boodschappenlijstjes!) is te kort door de bocht. Voeg een paar woorden toe. Put uit mijn abc van smaakmakende woorden.
3. Check de spelling
Het is een doorn in het oog van veel culinaire lekkerbekken en het oogt slordig: taalfouten. Probeer ze te vermijden. Zet de spellingscontrole aan of laat de afhaalmenukaart even nalezen. Twee zien er meer dan één.
4. Maak je aanbod mobiel zichtbaar
De meeste views krijg je doordat mensen op hun telefoon hun mail en social feeds bekijken. Zorg daarom dat de tekst mobiel te lezen is; het liefst in één oogopslag. Gebruik geen pdf’s voor je menukaart.
5. Vermijd drukke vormgeving
Presenteer je jouw afhaalmenu of aanbiedingen in de vorm van een mini-menukaart, vermijd dan een drukke vormgeving. Kies voor een duidelijk leesbaar lettertype. Gebruik hooguit twee kaders. Je licht zo uit wat je onder de aandacht wilt brengen. Bijvoorbeeld een brunchpicknickmand, een bbq-pakket, of cadeaubon.
6. Werk samen
Lokaal inkopen is hot en sympathiek, zeker in deze coronatijd. Het vermelden van regionale leveranciers is sowieso een meerwaarde op menukaarten. Dus doe dat ook bij de mini-variant. Zoek de samenwerking. In Duiven kookt de chef van Brasserie Een Mooie dag tijdelijk soepen en gerechten voor de slager bij hem om de hoek. Zo versterk en help je elkaar.
7. Vermeld je bedrijfsnaam en logo
Vergeet niet de bedrijfsgegevens of je logo op je digitale mini-menukaart of productaanbod te vermelden. Tag foto’s en berichten op je site en social media. Zo ben je online beter te vinden.
8. Vraag om feedback
Maak van je klanten en gasten je fans. Vraag of ze een foto maken van het eetmoment thuis en die eetervaring willen delen op hun social mediakanalen. Stimuleer dit door bijvoorbeeld een (afhaal)diner voor twee in te verloten of een gratis lunchbox weg te geven. Zien eten, doet eten. Ook online.
Wil je meer weten of wens je (menukaart)advies op maat? Neem contact met me op. Bel of app 06 23 84 21 52 of mail naar info@rouxcommunicatie.nl