De menukaart is een belangrijk visitekaartje voor jouw horecazaak. Dat geldt niet alleen voor de tekstuele inhoud, maar ook voor de buitenkant. Menukaartomslagen zijn in trek. Belangrijk pluspunt: het draagt bij aan je branding. Stem je menukaartomslag daarom af op je concept.
Een geprinte menukaart, een clipboard of een menukaart in een map. De keuze is reuze. Van horecaondernemers hoor ik steeds vaker dat ze afstappen van de gedrukte menukaart vanwege de gestegen papier- en drukwerkprijzen. Ze gaan daarom op zoek naar andere opties.
Papier uit eigen printer
Een veel gekozen alternatief is een menukaartomslag. Hierin schuif je papier uit je eigen printer. Zo kun je tussentijds makkelijk je prijzen en je aanbod op je menukaart aanpassen. Met het oog op de gestegen grondstofprijzen van de afgelopen tijd, is dat geen overbodige luxe.
Hufterproof
Wat ook handig is aan zo’n inschuifsysteem: je hebt geen gekreukte of verfrommelde kaart. Zo’n menukaartomslag is bovendien makkelijker schoon te houden. Even een doekje eroverheen en klaar. Daarnaast is het hufterproof: de kaart kan tegen vallen en stoten.
Allerlei mogelijkheden
Voor wie het nog niet wist: menukaartomslagen heb je in veel soorten en formaten. Er zijn dus allerlei mogelijkheden. Van clipboard tot complete map met meerdere pagina’s. Ook de systemen om het papier erin te schuiven, variëren. Van plastic insteekhoezen tot houders met speciale elastiektouwtjes. Bij dit alles heb je keuze uit allerlei kleuren. Zo blijkt tijdens een bezoek aan Horecalab in Zevenaar.
Duurzaam
Dit bedrijf is importeur van menukaartomslagen van het Italiaanse merk Itaka. Deze zijn gemaakt van gerecycled leer; afkomstig van het afval van een schoenfabriek. Duurzaam dus. Net als de andere producten van dit merk zoals placemats, servetringen en betaalmapjes.
Menukaartomslag op maat
Je kunt als horecaondernemer je menukaartomslag helemaal op maat laten maken bij Horecalab. Hoe pak je dat aan? Kijk naar wat bij de uitstraling van je horecazaak past, tipt Freek Span, eigenaar en verkoopadviseur van HorecaLab. Denk daarbij aan de kleuren van je interieur, je horecaconcept en de onderdelen van je merkuitstraling zoals je logo en lettertype.
Branding
Door de keuze van je omslag op je logo af te stemmen, kun je nog meer je naam en merk uitdragen. Zo kun je aan branding doen en je bedrijf als merk promoten. Dat logo kun je laten terugkomen op je menukaartmap, -omslag of -houder. Via een stempel of met behulp van laseren worden de naam en het logo aangebracht.
Hoeveel houders
Naast alle keuzemomenten voor uitvoering, kleur, stijl en inschuifsysteem is er nog een brandende vraag: hoeveel menukaarthouders heb je nodig? Daar is geen panklaar antwoord op. Het aantal hangt af van je concept en de keukencapaciteit.
Over Horecalab
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Horecalab. Ze hebben vertegenwoordigers door heel Nederland die zelf een horecabedrijf hebben (gehad). Uit eigen ervaring weten ze wat er komt kijken bij het kiezen van de juiste menukaartomslag voor jouw horecabedrijf. Bovendien maken ze de menukaarten helemaal op maat, dus volgens jouw wensen. Bekijk hier hun website.
Meer menukaartadvies
Kun je hulp gebruiken bij het samenstellen van de inhoud van je menukaart ten aanzien van tekst, vormgeving, pricing, indeling en psychologie van de gast? Bestel dan het menukaarthandboek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee. Wil je menukaartadvies op maat? Neem dan contact met mij op via info@boostjemenukaart.nl. Hier lees je er meer over.