Een blog of een tabblad ‘nieuws’ is een goede trekker voor de website van je bedrijf. Van veel food- en horecaondernemers hoor ik vaak dat ze niet weten waarover en hoe ze moeten schrijven. Als ervaren (food)blogger en tekstschrijver deel ik mijn tips hier. Schrijf je blog met dit stappenplan.
‘Ga je bloggen?’ Als ik teksten schrijf voor een website, is dit een van de vragen tijdens het intakegesprek met mijn (horeca)klanten. Bij veel ondernemers bespeur ik koudwatervrees. Ze vinden het ‘eng’, hebben geen idee waarover het moet gaan of denken dat het lastig is.
Dat is jammer, want er zijn veel redenen waarom een blog helpt om je bedrijf in de spotlights te zetten, voor je (online) vindbaarheid en als marketingtool. In deze blog van Horeca Webservice lees je meer hierover.
Genoeg over het waarom. Hoe pak je het aan? Schrijf je blog met dit stappenplan! Ik help je op weg.
1. Beantwoord de w-vraag
Waarom wil je bloggen? Wat is het doel dat je wilt bereiken? Als ondernemer kun je in een blog je expertise laten zien. Zo kun je kennis delen en laten zien waar jij in uitblinkt. Schrijf je doel op.
2. Wat is je usp?
Dat brengt ons bij de volgende vraag: wat is je usp (unique selling point)? Ben je een kei in het maken van cappuccino’s of verkoop je de lekkerste rookworst? Dan kun je daar gasten/klanten mee trekken. Bedenk welk verhaal je wilt vertellen.
3. Waarover ga je schrijven?
Pak je (digitale) notitieblok erbij. Schrijf op wat je over je specialiteiten kunt vertellen. Laat zo zie dat je er kijk op hebt. Enkele voorbeelden:
- Deel een recept of bereidingswijze.
- Vertel het verhaal over het ontstaan van het gerecht en van je bedrijf.
- Beantwoord een veel gestelde vraag van je klanten/gasten.
- Geef tips over het gebruik van het product dat je verkoopt.
- Belicht nieuwe producten en vertel hoe ze tot stand zijn gekomen of waar je ze inkoopt/met wie je samenwerkt.
- Interview een trouwe klant/gast. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een review.
Meer voorbeelden en inspiratie voor een restaurantblog vind je in deze blog.
4. Maak een planning
Nu je een aantal onderwerpen hebt, maak je een planning. Bepaal voor jezelf hoe vaak je wilt gaan bloggen. Bijvoorbeeld 1 per maand. Zet achter de onderwerpen wanneer je daarover een blog wilt gaan plaatsen. Een blogplanner is daarbij een hulpmiddel. Tips hiervoor lees je in deze blog van het Blogbureau.
Bonustip: gebruik een inhaakkalender ter inspiratie. Hierop staan alle evenementen, speciale feestdagen en themadagen. Dat zijn handige haakjes voor je blogplanning.
5. Behandel een onderwerp per blog
Na deze mise-en-place kun je gaan schrijven. Behandel per blog een onderwerp. Zet in de eerste alinea waar je blog over gaat en wat de lezer kan verwachten. Bijvoorbeeld: je krijgt tips voor het schrijven van korte en vlotte teksten. In de rest van de blog werk je het antwoord op je vraag of stelling verder uit.
6. Voeg een call to action toe
Sluit de laatste alinea van je blog af met een call to action: roep de lezer op om de interactie met jou aan te gaan. Bijvoorbeeld om contact op te nemen of naar je winkel of horecazaak te komen om het beschreven recept te proeven. Of roep ze op om hun brandende vraag te stellen ten aanzien van jouw vak. Zo heb je meteen weer een onderwerp voor een volgende blog!
7. Schrijf zoals je praat
Bij een blog is het een pré dat deze persoonlijk en uniek is. Daarbij komt deze schrijftip van pas: schrijf zoals je praat. Dus zoals je het aan je klant of gast zou vertellen als deze in je (horeca)zaak of winkel staat. Vind je dat lastig, oefen dan ‘voor de spiegel’ en neem het op met een voicerecorder of als video op je telefoon. Werk dit verder uit.
8. Voeg beeld en weblinks toe
Je blog is bijna klaar! Voeg nu een foto of video over het onderwerp toe. En bedenk welke interne weblinks naar producten/diensten op je site of een externe link naar een andere website je kunt plaatsen. Bijvoorbeeld van een bedrijf waar je mee samenwerkt of een trend welke je benoemt in je blog. Dat is seo-technisch een pluspunt. Deel je blog vervolgens op jouw sociale mediakanalen.
Blog- en schrijfadvies
Tot slot wens ik je veel succes. Schrijf je blog met dit stappenplan. Loop je vast of kun je blog- en schrijfadvies gebruiken? Ik denk graag met je mee ten aanzien van het schrijven en redigeren van blogs. Neem contact met me op door te mailen naar info@rouxcommunicatie.nl of bel/app naar 06 23 84 21 52.