Wat moet er nu weer op de kaart? Voor restaurateurs is het samenstellen van een nieuwe wijn-, koffie- of menukaart, een klus die een aantal keren per jaar terugkomt. Velen trekken hun oude kaart uit de kast. Ze passen hier en daar iets aan en zijn vooral bezig met WAT op die kaart moet komen. Zo suddert het zaakje lekker door. Geef die menukaart een oppepper! Laat een professional er een frisse blik op werpen.
Voor veel ondernemers in de food- en horecasector is het dagelijkse kost: hun menukaart. Daarmee moeten ze hun boterham verdienen. Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe items voor op de kaart. Vaak ontbreekt de tijd en de zin om nog eens met een kritische blik naar de kaart te kijken.
Waak ervoor dat het samenstellen van een nieuwe kaart, een invuloefening wordt. En dan bedoel ik niet alleen culinair- en wijntechnisch gezien. Nee, mij gaat het om de communicatieve kant. Kijk vooral eens HOE je producten erop staan.
Frisse blik
Natuurlijk kun je jouw gasten of je team om feedback vragen. Maar krijg je dan een eerlijk antwoord? Of is het een sociaal wenselijke reactie? Durven zij positief kritisch te zijn? Zijn medewerkers ook niet een beetje bedrijfsblind? Het is beter om een buitenstaander om advies te vragen. Laat een communicatieprofessional of horecacoach er eens een frisse blik opwerpen.
Prima communicatiemiddel
Waarom zou je dat doen? Omdat je menu- of wijnkaart goud en dus geld waard is! De menukaart is een prima communicatiemiddel. En wel om deze redenen:
- Je laat zo aan gasten zien welke producten je in huis hebt.
- Het is een contactmoment met je gast om je bedrijfsfilosofie te delen.
- Dit een plek is om jouw brigade voor te stellen.
- Hier kun je vakkennis laten zien.
- Je kunt gasten verleiden tot het maken van bepaalde keuzes.
Juist hier liggen kansen. Door de tekst- en beeldinhoud van je menukaart, je taalgebruik, je tone of voice en de opmaak kun je met je menukaart gasten verleiden tot bepaalde keuzes.
Laat je kaart checken
Roux Communicatie biedt daarom een menukaartscan aan. Vanwege mijn journalistieke achtergrond heb ik kaas gegeten van taaltechnische zaken. Bovendien zijn vlotte en licht verteerbare teksten mijn specialiteit. Daarnaast spreek is als horeca- en foodjournalist de taal van de horeca ondernemer en chef-kok. Met een frisse blik van een buitenstaander èn als kritische gast, kijk ik naar je kaart. Ik check je menukaart op:
- Taalgebruik. Staan er spelfouten in?
- Logica. Is de volgorde van de kaart logisch en te begrijpen?
- Woordkeuze. Staan er niet teveel vaktermen in? Zijn de culinaire termen juist gebruikt en gespeld?
- Vormgeving. Ik geef je tips hoe je de verkoop van bepaalde gerechten stimuleert door de inzet van kaders, kopjes en vetgedrukte teksten.
- Teksten. Zijn ze leesbaar en logisch?
- Boodschap. Wat vertel je over je bedrijf en hoe doe je dat.
Je krijgt van mij een schriftelijk rapport met tips en suggesties voor verbetering. Op aanvraag werk ik deze verder voor je uit.
Schot in de roos
Nu hoor ik sommigen denken: ja, dat zijn mooie woorden maar wat kan ik verwachten van zo’n menukaartscan? Laat mij dan een paar reacties van ondernemers met je delen. ‘Ik ben hier stil van. Ik had niet verwacht dat er zoveel tips uit zouden komen’, vond een restaurateur. Een andere was blij met de suggesties. ‘Fijn, dat iemand er eens frisse blik naar kijkt. Hier kan ik wat mee.’ Ook de tip om bijvoorbeeld huisgemaakte limonades wat meer uit te lichten met kaders en tekst, was een schot in de roos.
Palet in plaats van pallet
Uiteraard heb ik ook een paar fouten uit de kaarten gehaald. Zoals een pallet met kaas, wat natuurlijk een palet moet zijn. Anders krijg je als gast wel heel veel kaas voorgeschoteld. En als je alleen kaffir op de kaart vermeldt zonder de toevoeging limoen, sla je de plank ook mis. (Een kaffir is synoniem voor kaffer en dat is en scheldwoord. Dat wil je niet op je kaart hebben). Kortom, het kan soms verrassend uitpakken.
Wil je weten hoe jouw wijn-, koffie- of menukaart ervoor staat? Bel mij op 06 23 84 21 52 of mail naar info@rouxcommunicatie.nl
Kosten : vanaf 95,00 euro (exclusief BTW)
Wil je meer tips om je menukaart te verbeteren?
- Vraag gratis mijn checklist met 25 verbeterpunten voor je kaart aan. Mail naar info@rouxcommunicatie.nl.
- Lees deze blog
- Volg de workshop Boost je menukaart!
- Bestel voor €16,50 mijn boek Wat maak je me nu?! over de menukaart als communicatiemiddel.