Blogs uit mijn schrijfkeuken

Wie schrijft, die blijft. Als storyteller, tekstschrijver en journalist blog ik regelmatig over wat er in mijn schrijfkeuken ter tafel komt. Denk aan: schrijftips, reisbelevenissen met een link naar food, uit eten gaan en horeca. Last but not least deel ik tips voor het schrijven van glasheldere menukaartteksten die de verkoop en de communicatie bevorderen.

Ga mee op zwerftocht langs Zweedse smaakmakers zoals koffie met kaneelbroodjes of prinsessentaart. Geniet onderweg van de Nordic Cuisine en de befaamde Hasselback-aardappels. Reizen en eten zijn een prima combinatie. Als horecajournalist en foodie sta ik daarom stiekem ‘aan’ tijdens

Ken je dat? Je krijgt een menu- of wijnkaart voor je neus en prompt kom je woorden tegen die je onbekend in de oren klinken. Het is jargon en dat is er ongemerkt ingeslopen. Door creatief met vaktaal op de

Je ziet het steeds vaker op menukaarten: een opsomming van ingrediënten als omschrijving van een gerecht. Deze ‘boodschappenlijstjes’ zorgen vaak voor hilarische misverstanden bij de gast. Om de communicatie te bevorderen tussen gast en bediening, moet je als horecaondernemer wat

Storytelling oftewel verhalen vertellen en jezelf zo op de kaart zetten. De Ieren zijn er meesters in. In de Ierse pub en op straat liggen de verhalen voor het opscheppen. Net als pakkende teksten om je product aan te prijzen.

Boeken en e-books

Menukaarten, storytelling en schrijftips

 

Naast blogs over wat er in mijn schrijfkeuken ter tafel komt, deel ik graag mijn kennis. Dat doe ik door middel van het schrijven van boeken en e-books.

Zo heb ik inmiddels 2 boeken geschreven over de menukaart als communicatiemiddel: Wat maak je me nu?! (2019) en Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee (in 2023, samen met Petra Venekamp, ConcreetAdvies).

Voor wie aan de slag wil met storytelling in zijn of haar onderneming, heb ik het (gratis te downloaden) e-book Schrijftips voor smaakmakende storytelling samengesteld. Met voorbeelden uit de praktijk en direct toepasbare tips.

Het e-book Boost je inhaakkalender 2025 is bedoeld voor ondernemers en bedrijven in de horeca- en foodbranche die inspiratie kunnen gebruiken voor het bedenken van content voor sociale media  en voor salesacties.

Al deze publicaties zijn te bestellen via de webshop van Stoere Ideeën. 

blogs uit de schrijfkeuken van Roux Communicatie en boeken die Bianca Roemaat heeft geschreven.