Warrige taal, ellenlange opsommingen en een wijnkaart waar je meteen al van de wijs raakt, zonder een druppel wijn te hebben gedronken. Deze dingen schieten mij als ‘wijnwijze’ gast in het verkeerde keelgat. Ik ben een warm voorstander van klinkklare taal op de wijnkaart. Zo ben ik gekomen tot deze 9 tips om je wijnkaart als communicatiemiddel in te zetten.
1. Deel jouw wijntop 5
Aan tafel wil ik gezellig een gesprek voeren en heb ik geen zin om een boekwerk door te worstelen. Een A-4tje of een (geplastificeerd) tafelkaartje met jouw wijn top 5 is voor mij voldoende. Houd het lekker kort en vlot.
2. Gebruik kleur en symbolen
Gebruik icoontjes, symbolen of kleuren om bijvoorbeeld de smaak aan te geven. Kijk bijvoorbeeld naar retailers hoe zij hun wijnen in categorieën indelen. Van fris naar houttonen en van fruitig naar robuust. Gebruik een symbool voor biologische wijn. Of een afbeelding van de vlag voor het land van herkomst.
3. Voeg een foto toe
Over beeld gesproken. Voeg een foto van de fles toe op je kaart. Plaatjes spreken aan. Etiketten worden vaak beter onthouden dan namen.
4. Vertel meer
Staat er een mooie tekening of foto op het etiket? Gebruik dat dan als aanknopingspunt om iets meer over de wijn te vertellen. Zelf dronk ik deze wijn met een schildpad op het etiket. Het plaatje maakte mij nieuwsgierig en ik had meteen een leuk gesprek met de gastvrouw over deze wijn.
5. Voeg ‘smakelijke’ woorden toe
Voeg ‘smakelijke’ woorden aan de tekst toe. Zoals goudgeel, robijnrood en frisgroen. Onderzoek van Cornell University (een Amerikaanse hotelschool) heeft aangetoond dat je meer verkoopt als je extra woorden= waarde toevoegt. Op het plaatje hiernaast heb ik een aantal wijnwoorden gezet die je kunt gebruiken.
6. Zet lokale wijn op de kaart
Schenk een lokale wijn en vertel daar kort iets over op je kaart of aan tafel (als de gast interesse toont). Wat je van dichtbij haalt, spreekt aan. Bij Carelshaven in Delden hebben ze bijvoorbeeld een eigen Carelshaven Cuvée, een witte wijn op basis van de Johanniter-druif. Ik schreef er voor Horeca Netwerk al een gastblog over.
7. Zoek samenwerking
Bij de supermarkt en online kan ik als gast allerlei wijnen uit de hele wereld kopen. Maak jouw kaart bijzonder en adopteer een wijngaard/wijnboer in jouw regio. Zoek de samenwerking. Maak van een win-win een wijn-winsituatie. Zo kwam de Carelshaven Cuvée uit de nabijgelegen Wijngaard Hof van Twente. Met een beperkte oplage dus dat maakt het extra bijzonder.
8. Maak het persoonlijk
Deel jouw wijnbeleving: waar dronk je deze wijn, hoe rook deze en met wie dronk je de wijn. Voeg zo beleving en emotie toe. Dat maakt het persoonlijk. Het wijnlabel Wild Pig gaf al eerder een voorzet voor dit soort nieuwe wijntaal op de Huishoudbeurs 2019.
9. Zet krijtborden in
Gebruik een wand- of krijtbord in plaats van of als aanvulling op je kaart. Vermeld een vrolijke wijnwijsheid. Of prijs hier je huiswijn of een wijn aan die je graag wilt verkopen. Vertel waarom deze bijzonder of exclusief is: ‘laatste flessen!’ Zorg wel dat de tekst goed leesbaar is, ook van afstand. Ga zelf eens op de restaurantstoel zitten om het uit te testen. Bekijk je wijnkaart eens met een andere blik.
Meer tips om je wijnkaart met pakkende teksten meer gastgericht te maken, vind je in Wat maak je me nu?! Inspiratieboek over de menukaart als communicatiemiddel. Of volg de interactieve workshop Boost je menukaart!