Hoi! Mijn naam is Bianca Roemaat. Leuk om kennis met je te maken. Ik ben tekstschrijver, food- en horecajournalist, menukaartexpert en storyteller. Van nature ben ik altijd benieuwd naar het verhaal dat mensen te vertellen hebben. En dat schrijf ik dan weer op!
Het liefst schrijf ik toegankelijke teksten. Daarbij mag ik graag toepasselijke woordspelingen gebruiken. Verder is mijn mantra: houd het kort en vlot, zodat de buurvrouw of buurman het ook begrijpt. Daarnaast ben ik een fan van quotes. Ze zijn kort, krachtig en doeltreffend.
Mijn voorliefde voor schrijven ontstond al vroeg. Als kind was ik dol op lezen en op verhalen. Geen wonder dat ik geschiedenis ben gaan studeren. Dat is de manier om aan storytelling te doen!
Mijn journalistieke loopbaan begon bij een grote uitgeverij van vakmedia voor de B2B-sector. Daar kwam ik terecht in de food- en horecabranche en dat is nog steeds mijn ‘cup of tea’.
Als dochter van een MKB-ondernemerspaar en als nuchtere Achterhoeker, houd ik van aanpakken. Verder ben ik praktisch, enthousiast, dol op communiceren en sta ik bekend om mijn vindingrijkheid en creativiteit. Ik denk in oplossingen. Er is altijd een plan B. Mijn motto is daarom: gaan!
In 2016 was de tijd rijp om mijn tekst- en communicatiebureau te starten. Vanwege mijn naamsbekendheid en ervaring in de culinaire wereld, koos ik voor Roux Communicatie als bedrijfsnaam. Roux verwijst naar de culinaire termen het klinkt fonetisch hetzelfde als de letters ‘Roe’ in mijn achternaam. Zoals een roux een bindmiddel is voor soepen en sauzen, zijn mijn teksten een manier om verbinding met je doelgroep te maken. Dat is meteen een mooi verhaal om te vertellen!
Als horecajournalist schrijf ik vaak over menukaarten. Als fervent restaurantbezoeker heb ik heel wat menukaarten onder ogen gehad. Dat is uitgemond in mijn expertise om horecaondernemers te helpen bij het schrijven van menukaartteksten. Inmiddels heb ik twee boeken geschreven over de menukaart als communicatiemiddel en sta ik bekend als menukaartdeskundige.
Door mijn beroep heb ik veel interesse in voeding en gezond leven. In mijn vrije tijd wandel ik graag, beoefen yoga, lees boeken, ben dol op quizen en puzzelen, bezoek musea en mag ik graag een stedentrip of rondreis maken.
Is je interesse gewekt en wil je nader kennis maken met mij? Stuur me dan een bericht of bel me. Ik hoor graag welk verhaal jij te vertellen hebt!
Kijk eens met een andere blik naar de menukaart. Dat was het uitgangspunt om mijn eerste boek Wat maak je me nu?! (2019) te schrijven. Het gaat over de kansen om de menukaart optimaal als communicatiemiddel in te zetten.
Daarnaast deel ik hierin een aantal verhalen uit de schrijfkeuken van Roux Communicatie over food, chefs en uit eten gaan. Het boek is verschenen ter ere van mijn zilveren jubileum als horeca- en foodjournalist.
Samen met horeca-adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies) heb ik in 2023 in eigen beheer het menukaarthandboek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee uitgebracht. Uitgangspunt hierbij is: zet je menukaart in als verkoop-, marketing- en communicatiemiddel.
In dit boek krijg je direct toepasbare tips, inspiratie, checklijsten en concrete ideeën voor acties, teksten en verschillende kaarten.
Beide boeken zijn online te bestellen via de webshop van Stoere Ideeën.
Kun je smaakmakende teksthulp, freelance schrijfkracht of menukaartadvies gebruiken? Bel, mail of app mij!
· info@rouxcommunicatie.nl · Privacybeleid · Webdesign Spijker en Co · portretfotografie: Made by Lynn