Krijtborden en muurteksten zijn springlevend. Ze zijn een prima middel om aan storytelling te doen en je product aan te prijzen in en rond je (horeca)zaak. Hoe je tot panklare teksten voor je krijtbord in 5 stappen komt, lees je in deze blog. Trek zo offline de aandacht van passanten en gasten.
Steeds vaker gaan er stemmen om op meer offline te gaan. Zo zijn er in Amerika al horecabedrijven waar het gebruik van telefoons verboden is. Daar kun je als (horeca)bedrijf op inspelen door je boodschap te vermelden in print op tafel-, balie- en menukaarten. Maar denk ook aan krijtborden en wandteksten. Ga aan de slag met dit stappenplan uit mijn schrijfkeuken.
Stap 1. Bedenk smaakmakende teksten
Allereerst besteed je aandacht aan de tekst. Ga je die zelf schrijven of neem je een professionele tekstschrijver in de arm? Voor horecaklanten heb ik verschillende teksten bedacht. Daarbij is mijn uitgangspunt om het smaakmakend op te schrijven: dan kun je de gast nog beter culinair verleiden. In deze blog meer tips hoe je dat doet.’ Verder is het van belang je eigen verhaal te vertellen: verwerk in de tekstboodschap wat jouw (horeca) bedrijf uniek maakt. Pas storytelling toe.
Stap 2. Ga brainstormen
Wil je liever zelf je teksten schrijven? Steek de koppen bij elkaar. Ga brainstormen met je team. Deze ingrediënten komen daarvoor van pas:
- Bedenk van te voren welke producten en diensten je wilt promoten. Vertel daar iets prikkelends over: ‘De meest bekroonde mosterdsoep uit Doesburg.’
- Werk met themadagen. Zoals: ‘Maandag makkelijke maaltijddag’, ‘Vrijdag vegadag.’ Door de eerste letter van de dag te nemen, gebruik je alliteratie en dat klinkt lekker!
- Vermeld leuke weetjes over jouw restaurant en je diensten.‘Bij ons kun je ook lunches afhalen.’
- Stel je medewerkers voor. ‘Onze ‘kassaster’ Janneke is altijd het zonnetje in huis.’
- Lardeer je teksten met humor. ‘Ben je de melk vergeten? Gelukkig is de melkboer bij ons langs geweest.’
- Gebruik quotes van bekende personen of gezegdes.
Stap 3. Huur een krijtbordkunstenaar in
Als de teksten klaar zijn, ga je kijken naar het soort bord. Kies je voor een ‘old school’ krijtbord waar je zelf teksten met verf of krijt op schrijft of ga je voor een elektronisch exemplaar? Nog origineler: vraag een krijtbordkunstenaar om met tekeningen en sierlijke letters jouw boodschap erop te zetten. Daar spat de beleving vanaf. Ook leuk om te zien voor je gasten. Deel de foto’s en video’s van het maken van de tekening op je social media. Zo maak je mensen nieuwsgierig en trek je de aandacht.
Stap 4. Leer krijtbord tekenen
Bij verschillende krijtbordtekenaars voor de horeca zoals Dianne Vreman van Krijtbordenservice in Aalten kun je met je team een workshop volgen. Je leert beelden, letters en cijfers te tekenen die van grote afstand te lezen zijn (ook handig!). Bovendien creëer je zo je eigen stijl en het ziet er verzorgd uit.
Stap 5.Kies een slimme plek
Vergeet niet om goed na te denken over de plaats waar je het krijtbord neer gaat zetten. Vang de blik van je gast terwijl deze je bedrijf passeert, op keuzemomenten (bij het buffet) of bij het wachten in de rij voor de kassa. Supermarkten en tankstations doen dit al jaren met hun ‘kassakoopjes’ en het werkt!
Bonustip: Volg de workshop Boost je krijtbord!
Mocht je meer willen weten of (tekst)hulp nodig hebben, dan help ik je graag. Samen met Dianne Vreman van Krijtbordenservice bied ik de eendaagse workshop Boost je krijtbord! aan. Leuk en informatief voor iedereen die inspiratie zoekt WAT je op je krijtbord schrijft en HOE je dat doet. Ideaal als personeelstraining of als praktische invulling voor de jaarlijkse vergadering van je (horeca)vereniging. Lees hier meer over de voordelen. Of bekijk de Flyer boost je krijtbord!.
Bel of mail mij voor meer informatie. info@rouxcommunicatie.nl of 06 23 84 21 52.
Meer tips over hoe je krijtborden en menukaarten inzet als communicatiemiddel, lees je in mijn boek Wat maak je me nu?!