Voor restaurateur Harald Hovenkamp heb ik zijn boek ‘Je zegt, wat je denkt’ (Freemusketeers, 2016) mogen redigeren. Het boek gaat over modern gastheerschap en is vooral bedoeld voor horecamedewerkers in de bediening. Het is op 2 december 2016 verschenen bij FreeMusketeers.
De horecavakopleidingen in Nederland hebben nauwelijks aandacht voor het lezen van lichaamstaal. Gastheer Harald Hovenkamp (Kaatje bij de Sluis in Blokzijl, met een Michelin-ster) verdiepte zich daarom in non-verbale communicatie. Op basis van bijna 30 jaar ervaring in het bedieningsvak, heeft Hovenkamp zijn nieuwe boek Je zegt, wat je denkt geschreven.
Redigeren en schrijftips
Ik hielp Harald door het boek te redigeren. Dat betekende dat ik het script aandachtig heb nagelezen op taal- en spelfouten. Verder gaf ik hem inhoudelijke en schrijftips om tot een toegankelijk praktijkboek te komen. Verder verzorgde ik het persbericht en een medialijst.
Praktijkvoorbeelden
In dit moderne handboek voor iedereen in de bediening, legt de auteur stapsgewijs uit hoe en met welke lichaamsdelen je lichaamstaal uitzendt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geeft de auteur aan hoe je dat als gastheer oppikt. Harald introduceert de term Proactief gastheerschap . “Je leert de gast naar je hand te zetten. Dat veraangenaamt je werk èn het oogst lof bij je gasten.’’Naast praktijkvoorbeelden gaat de auteur in op de achtergrond van non-verbale communicatie. Die blijkt diepgeworteld te zijn in de oermens.
Vakhandboek
Gastheerschap verdient meer zelfrespect. Er is te weinig begeleiding in horecabedrijven door leidinggevenden. Na het lezen van dit vakhandboek zal de bediening heel anders aan het werk gaan, voorspelt Hovenkamp. ‘’Of dat nu in een restaurant of bar is: iedereen kan gasten leren lezen. Het was mooi geweest als ik deze lesstof al op school voorgeschoteld had gekregen. Daarom hoop ik nu op mijn beurt de nieuwe generaties gastheren te inspireren.‘’
Modern gastheerschap
In 2014 kwam van dezelfde auteur Modern Gastheerschap uit. Het is een basishandboek voor gastheren. De auteur geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden weer hoe je het bedieningsvak uitoefent. Communicatie speelt daarbij een sleutelrol. Voor mij als communicatieprofessional was dit een leerzaam boek om te mogen redigeren.