‘Zeg, jij schrijft toch persberichten? Kun je mij helpen aan wat schrijftips? Ja. die heb ik zeker. In de schrijfkeuken van Roux Communicatie heb ik een recept voor een panklaar persbericht. Ik verklap je hier 11 ingrediënten.
Als horecajournalist en tekstschrijver weet ik dat het mes aan twee kanten snijdt. Als je op een redactie werkt en je krijgt een persbericht dat de juiste journalistieke ingrediënten bevat, ben je eerder geneigd om dat op te pakken.
Als schrijver van een persbericht voor mijn klanten, speel ik daar op in. Ik bied de informatie aan als een soort basistekst, in hapklare brokken. Ze hoeven er alleen nog een eigen ‘sausje’ over te gieten en: ‘Voilà’ (zoals wijlen chef-kok Cas Spijkers het zou zeggen).
1. Serveer op een presenteerblaadje
De allereerste en belangrijkste vereiste is, dat een persbericht nieuwswaarde heeft. Dat is immers de reden dat jij de redactie benadert: je hebt iets interessants te melden over je bedrijf of product. Dat kan van alles zijn: een prijs, een verbouwing, een nieuwe drankenlijn of een nieuwe chef. Hoe serveer je dat nieuws op een presenteerblaadje aan de journalist?
2. Beantwoord de w-vragen
Om een pakkende intro te schrijven moet deze de journalistieke feiten bevatten. Daarom stel je de volgende vragen en beantwoord je deze. Wie (de organisatie, het bedrijf) , wat (evenement, gebeurtenis) , waar (plaats) , wanneer (datum en tijd) , waarom en hoe.
3. Zet het nieuws bovenaan
Bedenk van te voren goed wat jouw boodschap is. Zet dat nieuws bovenaan in de tekst. Dus laat het in de kop en de eerste alinea’s terugkomen. Organiseer je bijvoorbeeld een huiswijnverkiezing op het jaarlijkse wijnfeest in je horecabedrijf, zet de informatie daarover niet onderaan het persbericht. De journalistieke stelregel is: nieuws moet vooraan staan. Houd daar rekening mee!
4. Zorg voor pakkende koppen
Je persbericht begint daarom met een pakkende, ‘newsy’ kop die de aandacht trekt. Voeg desnoods een bovenkop toe, dan kun je nog wat extra feiten kwijt. Maak deze kop wat groter dan het lettertype van de rest van de tekst.
5. Werk met prikkelende tussenkoppen
Bedenk dat journalisten dagelijks veel persberichten binnen krijgen. Ze ‘scannen’ deze en lezen er even snel overheen om te zien of het interessant kan zijn. Door tussenkoppen toe te voegen, trek je de aandacht. Zo zorg je er bovendien voor dat je de tekst in kleinere, ‘hapklare’ moten verpakt. De journalist kan uit die tekst de alinea’s ‘knippen’ en ‘plakken’ die hij nodig heeft en zo zijn eigen artikel samenstellen.
6. Liever geen pdf in een panklaar persbericht
Om het de pers makkelijk te maken om de tekst van je persbericht eenvoudig te kunnen bewerken, lever je het als bijlage in Word aan. Een pdf mag dan mooi ogen, maar je kunt er geen tekst uit ‘knippen’. Het is een bron van ergernis voor een journalist (zo weet ik uit eigen ervaring). Plak de tekst van het persbericht ook meteen in de mail die je stuurt.
7. Maak het niet te bont
Ga je verder niet teveel uitleven op de vormgeving van het persbericht. Daar heeft de journalist geen boodschap aan. Bovendien zorgt het voor meer handelingen als tekst vetgedrukt of cursief is. Dat maakt het lastiger om tekst te knippen of te kopiëren. Maak het dus niet te bont wat betreft de opmaak van de tekst.
8. Zorg voor goed en rechtenvrij beeld
In aansluiting hierop is mijn advies om geen foto’s in de tekst te plakken. Over beeld gesproken: zorg voor een goede, rechtenvrije foto die de redactie meteen kan plaatsen. Vaak heeft een liggende foto de voorkeur. Stuur beeld als bijlage mee van maximaal 1 MB. Ga geen grote fotobestanden verzenden want veel servers van bedrijven weigeren dat soort mails. Maak gebruik van Dropbox of Wetransfer voor het sturen van grotere bestanden.
9. Plaats een noot voor de redactie
Je kunt eveneens aangeven dat je nog meer foto’s beschikbaar hebt op aanvraag. Dat laatste doe je in een ‘noot voor de redactie’, onderaan het persbericht. Daaronder vermeld je jouw contactgegevens zoals je naam, functie, telefoonnummer, mailadres en andere bedrijfsgegevens. Zorg er wel voor dat je bereikbaar bent voor eventuele vragen van de pers op het moment dat je het bericht verstuurt.
10. Voeg extra info toe
Om de journalist wat researchwerk te besparen, kun je aan het eind van je bericht (dus voor de noot) nog wat info toevoegen over je bedrijf. Denk aan wat leuke wetenswaardigheden zoals hoe lang het bestaat, wie er werken en wat het bedrijf bijzonder maakt. (prijzen, regionale producten, goede doelen). Zo zet je bovendien je bedrijf nog iets beter in the spotlights.
11. Boost een panklaar persbericht
Tot zover mijn 11 recepttips voor een panklaar persbericht. Hoe je het persbericht onder de aandacht brengt bij media, lees je in deze blog die ik eerder schreef. Meer tips over hoe je onder meer jouw persbericht, pr en communicatie kunt boosten, krijg je in online challenge Boost je omzet!
Mocht je er niet uitkomen, dan kun je natuurlijk bij mij aankloppen voor een kant-en-klaar persbericht. Uiteraard kan ik jou of je team ook leren hoe je een persbericht schrijft. Bel of mail me als je een advies op maat wenst.