Horeca staat synoniem voor beleving maar als ik online een restaurant of hotel wil reserveren, vergaat me vaak de voorpret. Maak van je website geen zoekplaatje.
Het is een van mijn grote ergernissen. Ik heb het idee om ergens te gaan eten maar tijdens mijn online zoektocht, raak ik verstrikt in een wirwar van informatie en beelden op het world wide web.
Vakantiefolder
Je moet er eens een middag voor uit trekken. Typ de naam van een restaurant en een plaats in. Het kan zomaar een leuke hobby worden als je graag in andere keukens meekijkt want je komt soms prachtige beelden tegen. Bijvoorbeeld van hoe een vooraanstaande kok een gerecht bedenkt en opbouwt. Of je waant je al in een zaak met de prachtige gerechtenfoto’s. Soms lijkt het wel een vakantiefolder die je naar prachtige oorden lokt.
Website als digitale etalage
Het is heel goed dat je als ondernemer investeert in goed foto- en videomateriaal op je site. Je website is immers je digitale etalage van je product. Maar het gaat niet alleen om mooie plaatjes. Ze moeten ook een beetje snel geladen zijn. Als ik ondertussen koffie kan gaan zetten met mijn cupmachine, is dat geen pluspunt.
Professionele websitebouwer
Uiteraard wil ik weten wat je verkoopt maar daarna moet ik makkelijk je menu kunnen inzien en reserveren! De techniek is dus van vitaal belang. Gebruikersgemak en snelheid dienen de websitebezoeker van vandaag. Je kunt je neefje of je kennis vragen om je site te bouwen. Ik zie meer brood in een professionele websitebouwer die je tools geeft om de site veilig en up to date te houden en online goed vindbaar te zijn. Bovendien helpt hij je om de reservering op een presenteerblaadje aan te bieden aan je potentiële gast.
Kromme zinnen
Naast beeld, techniek en gebruikersgemak vind ik teksten belangrijk. Dat klinkt heel logisch uit mijn mond aangezien ik een communicatie- en tekstbureau heb. Maar ik kom nog maar al te vaak websites vol kromme zinnen en taalfouten tegen. Of ellenlange teksten waar je na twee zinnen afhaakt. En dan de inhoud. Vol met voor de hand liggende zinnen van dertien in een dozijn. Ik haak af en surf weg.
Bierviltje
Niet alleen taaltechnisch moet een site kloppen maar ook het verhaal wat je wilt vertellen. Denk van te voren goed na wat je boodschap is. Waarom moet de gast naar jou toe komen? Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Vertel je persoonlijke verhaal en laat zien welke mensen er bij je bedrijf werken. Besteed tijd en aandacht aan die boodschap. Maak je er niet van af met een paar regels die je op de achterkant van een bierviltje schrijft.
Mindmappen
Je boodschap hangt nauw samen met wat je als bedrijf wilt uitstralen. Welke merk wil je zijn? Ondernemers die net beginnen maken een bedrijfsplan maar denk ook eens na over hoe je bekend wilt staan. Om daar achter te komen, adviseer ik mijn klanten om te mindmappen met je bedrijfsnaam. Ik help ze daar ook bij. Als communicatieprofessional kan ik goed luisteren, de juiste vragen stellen en verbanden leggen. Dat werkt heel verhelderend.
Online welkom
Via het mindmappen kom je tot prachtige ideeën voor teksten, (zoek)woorden en beelden. Met al deze ingrediënten kun je van je website een digitaal visitekaartje maken dat persoonlijk en daarmee uniek is. Dat is van toegevoegde waarde want met alleen zoekwoorden van een websitebouwer kom je er niet. Als ik op zoek ga naar een restaurant of hotel wil ik ook geraakt worden door een mooie, persoonlijke boodschap van de horecavakman of –vrouw. Dan voel ik me al online welkom. De voorpret van een horecabezoek is dan meteen goed. En je weet het: een goed begin is het halve werk.