De foodspeciaalzaak heeft het moeilijk, hoorde ik laatst op een congres van het Vakcentrum Kaas & Delicatessen. Deze winkels met kaas, noten, delicatessen, chocolade, wijn, koffie en thee moeten meer samen werken met onder andere supermarkten en horeca. Bovenal moeten ze kwaliteit bieden, gastvrijheid toevoegen en hun eigen verhaal vertellen. Dat lijkt me een prima recept om te overleven.
Voeding gaat tegenwoordig veelvuldig over de tong als gespreksonderwerp. De roep om gezond en gevarieerd te eten klinkt dagelijks door in de media. Toch verbaas ik me erover hoe makkelijk sommige mensen hun eten inkopen en tot zich nemen. Ongeïnteresseerd en onnadenkend slaan ze snel hun boodschappen in bij de supermarkt of ze tanken letterlijk hun inwendige mens bij, bij het benzinestation.
Speciale adressen
Zelf koop ik zorgvuldig mijn voedsel in. Ik heb zo mijn speciale adressen waar ik insla. Kwaliteit, klantvriendelijkheid, persoonlijk advies en heerlijke producten zijn voor mij maatgevend. Kaas, kip, vis en groente haal ik op de markt. Noten, koffie, thee en wijn bij de speciaalzaak in mijn stad. Alleen voor algemene boodschappen ga ik naar de buurtsuper. Bij de slager en de bakker kom ik eveneens wekelijks.
Millenials
De groep die vaak geen zin en tijd heeft om zelf te koken en haar boodschappen het liefst online bestelt, groeit zienderogen. Verschillende foodtrendwatchers signaleren dit. Vooral de zogenaamde millenials (geboren vanaf 1980- 1999) eten vaker buitenshuis. Twee keer per week bij de (schoon)ouders (die op de kinderen passen) of ze schuiven aan bij horecagelegenheden waar betaalbaar eten wordt geserveerd.
Clockless eating
Een bezoek aan een foodpeciaalzaak is aan deze millenials veelal niet besteed. Ze doen ook niet een keer per week alle grote boodschappen maar kopen food als ze er zin in hebben. Dat kan op elk moment van de dag zijn. Clockless eating heet deze trend. Ze zijn ook niet zo snel ergens vaste klant. Dat geldt veel meer voor de babyboomers ( geboren tussen 1946-1965) en de generatie X (geboren van 1966-1979).
Rapport
Vijftigplussers vormen de grootste klantengroep van de foodspeciaalzaak. Zo blijkt uit het rapport Passie, Puur & beleving. Kenmerken van dé speciaalzaak in 2025 van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Tijdens het congres van het Vakcentrum Kaas & Delicatessen op 20 maart in Zeist ging FSIN-directeur Jan Willem Grievink in op de stand van zaken rond speciaalzaken in Nederland. Hun klantenbestand vergrijst en hun aantal staat onder druk.
Foodspeciaalzaak is productkampioen
Wat te doen? Tijdens zijn voordracht signaleerde Grievink kansen om in te spelen op de trend dat millenials steeds meer buitenshuis te eten en blurring ( het mengen van retail met horeca). Zijn boodschap was vooral om je te onderscheiden. Dat doe je door kwaliteit te leveren (‘productkampioen’ te zijn), je klanten als gasten te gaan behandelen, buiten de lijntjes te denken en samen te werken. Vertel vooral jouw verhaal en wees online actief, was zijn advies.
Raken vanuit emotie
Vanuit mijn tekst- en communicatiebureau Roux Communicatie is dat ook de boodschap die ik aan mijn klanten in de horeca- en foodsector meegeef. Waarom ben je ooit met dit bedrijf begonnen? Wat drijft jou? Laat de persoon achter het bedrijf zien. Toon je product- en vakkennis . Voeg gastvriendelijkheid toe. Maak ècht contact met degene die naar je winkel komt. Een mooi voorbeeld hoe je een gast vanuit je emotie raakt, liet Ad van Beek van Retailmatch zien tijdens het congres via deze video.
Samenwerken
Deze benadering is een manier van creatief ondernemerschap. Laat jezelf zien. Doe het anders. Wees niet bang om samen te werken met de supermarkt naast je, de bakker om de hoek of het restaurant twee straten verder. Laat jouw kaasadvies en naam vermelden op de menukaart van een restaurant. Deel op jouw beurt een actiebon voor die eetgelegenheid uit aan jouw gasten. Bijvoorbeeld voor een gratis kop koffie na afloop van het diner.
Boost je omzet!
Uit ervaring weet ik dat deze een-tweetjes werken. Onder het motto ‘Boost je omzet!’ werk ik samen met andere experts in de horeca-advisering, website-marketing geef ik ondernemers in de food en horeca informatie en advies over samenwerking. Ook krijgen deelnemers handvatten om hun verhaal te vertellen en hun online zichtbaarheid te verbeteren.
Vertel je verhaal
Een voorproefje hoe je dat doet, lees je in deze blog die ik laatst op het platform Alles over Catering publiceerde. Het gaat over hoe je tot stof tot schrijven komt. Door jouw verhaal te vertellen en dat online uit te dragen, kom je weer in beeld. Ook bij de millenials, de gasten van nu en de toekomst. Zo voorkom je dat de foodspeciaalzaak verdwijnt. Dat zou echt zonde zijn.