Blogs uit mijn schrijfkeuken

Wie schrijft, die blijft. Als storyteller, tekstschrijver en journalist blog ik regelmatig over wat er in mijn schrijfkeuken ter tafel komt. Denk aan: schrijftips, reisbelevenissen met een link naar food, uit eten gaan en horeca. Last but not least deel ik tips voor het schrijven van glasheldere menukaartteksten die de verkoop en de communicatie bevorderen.

Van de nood een deugd maken. Dat doen ze op Texel. Daar telen ze zilte groenten en aardappelen. Steeds meer (hobby)chefs en consumenten ontdekken de smaak van zilte groenten. Zeewier, ijskruid en zeevenkel vormen steeds vaker een culinaire uitdaging in

De moestuintjes schieten als paddenstoelen uit de grond. Het is de trend om zelf voor moestuinboer te spelen. Maar pas op. Het is niet voor iedereen weggelegd. Tuinieren vergt geduld, vakkennis, groene vingers en respect voor de natuur. Daar ben

Groentepoeder is al een tijd in de mode bij chefs. Wetenschappers experimenteren ermee. Bij de universiteit in Wageningen hebben ze een groentepoeder ontwikkeld die een voedzame smaakbom is, vooral als je het in een pasta verwerkt. Zo krijg je in

Ieder mens is uniek. Hoe kan het dat iedereen elkaar altijd probeert na te doen? Vooral bij veel chefs zie ik kopieergedrag. Wees authentiek en vertel je eigen verhaal. De Spaanse sterrenchef Joan Roca heeft er een recept voor. Het

Boeken en e-books

Menukaarten, storytelling en schrijftips

 

Naast blogs over wat er in mijn schrijfkeuken ter tafel komt, deel ik graag mijn kennis. Dat doe ik door middel van het schrijven van boeken en e-books.

Zo heb ik inmiddels 2 boeken geschreven over de menukaart als communicatiemiddel: Wat maak je me nu?! (2019) en Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee (in 2023, samen met Petra Venekamp, ConcreetAdvies).

Voor wie aan de slag wil met storytelling in zijn of haar onderneming, heb ik het (gratis te downloaden) e-book Schrijftips voor smaakmakende storytelling samengesteld. Met voorbeelden uit de praktijk en direct toepasbare tips.

Het e-book Boost je inhaakkalender 2025 is bedoeld voor ondernemers en bedrijven in de horeca- en foodbranche die inspiratie kunnen gebruiken voor het bedenken van content voor sociale media  en voor salesacties.

Al deze publicaties zijn te bestellen via de webshop van Stoere Ideeën. 

blogs uit de schrijfkeuken van Roux Communicatie en boeken die Bianca Roemaat heeft geschreven.