Het is een discussie die regelmatig weer oplaait: moet de Nederlandse horeca à la carte afschaffen? Als menukaartdeskundige ben ik een warm voorstander om de menukaart vooral in te zetten als communicatie- en marketingmiddel. Om die reden én ook als horecagast is mijn antwoord op de vraag à la carte afschaffen? Slecht idee!
À la carte. Deze horecaterm betekent vrij vertaald ‘van het menu’. Het houdt in dat gasten in een restaurant hun eigen menu kunnen samenstellen door te kiezen van het aanbod van gerechten. Meestal zijn dat voor-, hoofd-, tussen-, bij- en nagerechten.
Door de verschillende crises van dit moment (energie- en grondstofcrisis) en het tekort aan gekwalificeerd horecapersoneel stoppen veel restaurateurs met het aan bieden van à la carte. Als gast krijg je te horen dat er alleen een verrassingsmenu of seizoensmenu is. En dat je minimaal vier gangen ‘moet’ bestellen (!).
Verkeerde keelgat
Als gast word ik hierdoor onaangenaam verrast. Met name de wijze waarop de boodschap wordt gecommuniceerd, schiet mij vaak in het verkeerde keelgat. ‘Vanwege het personeelstekort serveren we geen à la carte meer’. Of: ‘Door de stijgende grondstofprijzen bieden we een dagelijks wisselend menu van 4, 5 of 6 gangen aan.’
Geen ‘gerechtenparade’
Soms lees je deze mededeling op een A4-tje waarop dan ook het (dag)menu staat. Af en toe zit er een omslag omheen waarop ‘menukaart’ staat. Dat zet mij op het verkeerde been. Vol verwachting, klap ik de map open en ik zie….geen ‘gerechtenparade’ oftewel een smaakmakende opsomming van de gerechten waaruit ik kan kiezen.
Niet dol op verrassingen
Steeds vaker volgt alleen een mondelinge melding van de gastheer/vrouw dat er geen kaart is. Daarna voegen ze eraan toe: ‘U MAG doorgeven wat u niet lust. Dan proberen we daar rekening mee te houden’. Daar word ik een beetje kriebelig van. Ik wil zelf kiezen.
‘Nou, dan ga je toch ergens anders heen?’ Ja, dat kan. Maar soms ben je uitgenodigd of kiest iemand anders het restaurant uit. En ja, dan wil ik geen spelbreker zijn.
Niet gastvrij
Hoe begrijpelijk ik de redenen van horecaondernemers ook vind om geen keuze meer aan te bieden, ik vind het gewoon niet gastvrij. Je hebt geen keuze: het is eten wat de pot schaft. Het heeft toch iets dwangmatigs.
Een beperkte à la carte
À la carte afschaffen? Slecht idee! Het is te rigoureus. Geef mij als gast alsjeblieft het gevoel dat ik iets te kiezen heb. Een menu met twee verschillende opties per gang vind ik al wat beter. Net als een beperkte à la carte kaart. Zo voorkom je trouwens meteen keuzestress bij je gast.
Ongeschreven menukaartregel
Nu ga ik even op de stoel van de menukaartdeskundige zitten. Tip: maak je kaart niet te groot. Een ongeschreven menukaartregel is: maximaal zeven voor- en nagerechten en tien hoofdgerechten. Bovendien blijft het zo ook te ‘behappen’ voor je keukenbrigade.
Tip van een horeca adviseur
Een tip die ik horeca adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies) eens hoorde geven: door bepaalde seizoenproducten te verwerken in meerdere gerechten of door middel van een andere bereidingswijze, kun je toch keuze bieden. Bijvoorbeeld gerookte zalm in pasta en in een salade aan te bieden. Zo houd je ook de kosten en je voorraadbeheer beter in de hand.
Verleid je gasten
Met Petra geef ik workshops Boost je menukaart! en daarbij ga ik vooral in op de menukaart als communicatiemiddel. Je vertelt hierin iets over wat jouw bedrijf uniek maakt en wat jouw specialiteiten zijn. Je communiceert je menukaart op de website en sociale media. Daarmee verleid je je gasten om te komen. Met de tekst ‘We hebben een nieuw menu’, prikkel je de smaakpapillen niet. Maar wel met: ‘Onze chef Peter maakt weer zijn signatuurgerecht…’
Communicatiemoment
Tot slot vind ik dat het uitreiken, ontvangen en bestuderen van de menukaart bijdraagt aan de restaurantbeleving. Het is een mooi ritueel dat hoort bij uit eten gaan en gastvrijheid. En het levert weer een communicatiemoment op tussen bediening en gast.
Als horecagast en -journalist blijf ik daarom bij mijn mantra: de menukaart moet blijven. Dus: à la carte afschaffen? Slecht idee!
PS Ben je benieuwd naar schrijf- en communicatietips voor jouw à la carte-kaart? Neem contact met me op. Ik help je graag! Mail naar info@rouxcommunicatie.nl.