Smaakmakende teksten op menukaarten. Daar houd ik van. Een van mijn favoriete bezigheden tijdens horecabezoeken is het bestuderen van de menukaart. Uiteraard let ik op het taalgebruik, spelfouten maar bovenal wil ik culinair verleid worden. Het water moet me in de mond lopen. Negen ingrediënten voor smaakmakende teksten op je menukaart.
1.Houd het kort en vlot
Gelukkig zie ik het steeds vaker. Geen ellenlange en saaie omschrijvingen van gerechten maar gewoon een korte weergave van wat je op je bord kunt verwachten. Dus geen ‘moestuintjes van wortel en sla’ maar gewoon ‘zomersalade met radijs, bietjes, wortel en veldsla.’ In toprestaurants zie je steeds meer alleen een staccato opsomming van ingrediënten zoals ‘rabarber-aardbei-vanille ijs’. Houd het dus kort en vlot.
2. Voeg een trigger toe
Dat brengt me meteen op het volgende ingrediënt. Voeg bij zo’n korte opsomming van producten, een trigger toe. Probeer je gast te prikkelen. Bijvoorbeeld met een quote van de chef over de bereiding of van de regionale leverancier over een ingrediënt. Zet dit in een ander lettertype om deze zin te laten opvallen. ‘Aardbeienroomijs. Met versgeplukte aardbeien uit de moestuin van onze biobuurman, Fruitboer De Zomerkoning.’
3.What you see, is what you get
Belofte maakt schuld. Als je gerechtenfoto’s gebruikt, zorg dan dat deze een reële weergave zijn wat je als gast geserveerd krijgt. Maak dus niet een mooi bordje alleen voor de foto. Daarmee zet je gasten op het verkeerde been. Huldig het principe: What you see, is what you get.
4. Doseer
Probeer een goede balans te vinden in de omschrijvingen van je gerechten. Schep niet teveel op over hoe geweldig je gerecht is. Doseer superlatieven als fantastisch, onovertroffen en geweldig. Gebruik liever wat humor om je menukaart te larderen. ‘Onze Caribische schotel met kippenvleugels is o zo lekker, om je vingers bij af te likken. Wegdromen en kluiven toegestaan.’
5. Maak het persoonlijk
Dat klinkt allemaal leuk maar hoe vind je de juiste toon of voice? Schrijf het eens op zoals je het zelf aan tafel zou uitleggen. Gebruik je eigen woorden. Zo maak je het persoonlijk. Neem een korte tekst over je bedrijf en de mensen die er werken op. Dat heeft toegevoegde waarde. Voeg bij gerechtenomschrijvingen jouw beleving, herinnering of ervaring toe. ‘Pannetje stoofvlees met huisgemaakte frites. Bereid zoals de moeder van onze gastheer Pieter dat vroeger op zondagen deed. Wat een feest!’
6. Verzin een nieuwe naam
Voor de liefhebbers van creatief taalgebruik, heb ik nog een extra tip. Stap van de gebaande paden af. Schrap de term ‘lunchgerechten’ en verzin er een alternatieve naam voor. Bijvoorbeeld: onze twaalfuurtjes of makkelijke middagmaaltjes. Dat maakt het wat luchtiger. Of verzin een nieuwe naam voor je gerechten. Dat helpt ook om een ‘slaper’ van je menukaart wakker te kussen. Zo valt dit gerecht extra op.
7. Put uit reacties van gasten
Er is een schat aan woorden die past bij het aanprijzen en omschrijven van eten en drinken. Smakelijk, heerlijk, lekker, zijn voor de hand liggend. Je kunt het allemaal zelf wel bedenken maar waarom gebruik je de reacties van gasten niet? Reviews zijn er genoeg. Zie ze als inspiratiebron. Milkshake van tropische vruchten. Verdraaid lekker volgens Sem (11). Yummie!
8. Gebruik een quote als uitsmijter
Naast de tekst en woordkeuze, zijn de opmaak en indeling van je menukaart van belang. Zo kun je bepaalde gerechten laten opvallen met een kader of kleurtje. Zelf ben ik fan van quotes. Daarmee kun je een persoonlijke noot toevoegen. Verwerk je bedrijfsmotto hierin. Of put uit levensspreuken of gezegden. Geef er je eigen draai aan. Gebruik zo’n quote als ‘uitsmijter’ op je kaart.
9. Maak het smaakmakend
Zoals je wel kunt lezen in deze blog, ben ik een liefhebber van woordspelingen en creatief taalgebruik. Ik maak graag teksten wat vlotter en beter verteerbaar. Oftewel smaakmakend. Dat doe ik ook voor menukaartteksten. Dus kom je er niet uit aan de hand van deze 9 ingrediënten? Roep gerust mijn hulp in. Geef wat extra aandacht aan je teksten op je menukaart. Het is leuker voor je gasten en het kan je meer geld opleveren. Pluk er de vruchten van.
Advies voor smaakmakende teksten op je menukaart
Wil je weten hoe jouw menukaart ervoor staat? Vraag menukaartadvies aan bij Roux Communicatie voor €95 exclusief BTW. Dit is een check op logica, vormgeving, taal- en spelfouten. Plus een advies voor verbetermogelijkheden voor de tekst, opbouw en opmaak. Wil je een compleet advies inclusief pricing? Dan werk ik samen met Petra Venekamp (ConcreetAdvies) en krijg je vanaf €175 exclusief BTW verbeterpunten om je menukaart nog beter in te zetten als verkoop- en communicatiemiddel. Ben je benieuwd op welke punten wij jouw kaart controleren? Vraag dan onze gratis Boost je menukaart!- checklist aan. Mail naar info@boostjeomzet.nl.
Boost je menukaart!
Voor wie meer tips wil: volg de workshop Boost je menukaart! Deze organiseren Roux Communicatie en ConcreetAdvies op aanvraag en op locatie voor groepen vanaf 10 personen. Of bestel het inspiratieboek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee (€14,95 exclusief verzendkosten, inclusief btw).