Hoe kun je aan je menukaart of krijtbord korte maar krachtige teksten toevoegen? In deze blog deel ik 3 schrijftips voor vlotte menukaartteksten. Je doet daarmee niet alleen je gast een plezier. Het stimuleert ook de verkoop.
Het tijdsbestek waarin gasten jouw menukaart of krijtbord lezen, is kort. Uit onderzoeken komt naar voren dat de leestijd van een kaart gemiddeld 109 seconden is. Voor een krijtbord geldt dat je maximaal zeven woorden moet gebruiken. Daarnaast willen de jongere generaties korte en vlot te lezen teksten. Denk maar aan die afko’s (afkortingen) die ze gebruiken in hun onderlinge communicatie. Zoals deze.
Hoe kan ik menukaartteksten vlot maken?
Dit is een veel gestelde vraag in mijn schrijfkeuken en tijdens trainingen Boost je menukaart! Bij dezen mijn schrijftips voor vlotte menukaartteksten.
Tip 1: vermijd worden
Schrijf in de tegenwoordige tijd. Vermijd hulpwerkwoorden als worden, zullen, willen en kunnen. Door actief taalgebruik, houd je de aandacht van de lezer vast.
Veelgebruikte zin op menukaarten:
Bij al deze hoofdgerechten worden bijpassende groenten, salades, frites en mayonaise geserveerd.
Bij actief taalgebruik ziet deze zin er zo uit:
Wij serveren bijpassende groenten, frites en mayonaise bij al onze hoofdgerechten.
Tip 2: voorkom herhaling
Op veel kaarten zie ik opsommingen staan waarbij een paar keer hetzelfde woord onder elkaar staat. Bijvoorbeeld welke salades, bowls, frietsoorten of broodjes er zijn.
Schrijven is schrappen dus kies ervoor om de broodjes in een rijtje of categorie op je menukaart bij elkaar te zetten. Bijvoorbeeld de categorie Broodjes en dan daaronder de broodjes die je aanbiedt: Gezond, Carpaccio, Kaas, Zalm, Ei enzovoort. In dit artikel op het platform Frituurwereld dat ik eerder schreef, lees je er meer over.
Tip 3: voeg waarde toe
Veel menukaarten bevatten tegenwoordig een opsomming van ingrediënten: een soort van boodschappenlijstje. Dat is vaak nét iets te kort door de bocht. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je de verkoop stimuleert door iets meer te vertellen. Oftewel: voeg waarde toe. Dat kan een bereidingswijze zijn, woorden die iets over de smaak of de regio van herkomst vertellen.
Roerei zalm | roomboter | brioche
Met toevoeging van een leverancier, de bereidingswijzen, krijg je dit:
Roerei met gerookte zalm van Het Zalige Zalmhuys
In roomboter gebakken eieren | getoaste brioche
Het iets langer maar wel duidelijker: de gast weet wat hij kan verwachten.
Menukaarthandboek Boost je menukaart!
Wil je meer weten over het inzetten van je menukaart of krijtbord als verkoop- en communicatiemiddel? In het menukaarthandboek Boost je menukaart! geef ik samen met horeca-adviseur Petra Venekamp tips, voorbeelden uit de praktijk en handige checklisten waar je meteen mee aan de slag kunt. Bestel het boek voor €14,95 (inclusief btw, exclusief verzendkosten) via de webshop van Stoere Ideeën.