Zijn nieuwsbrieven ouderwets? Onzin, het is een prima communicatiemiddel om contact te maken met je klant/gast. Iedereen heeft zijn mail tegenwoordig ‘op zak’ via de telefoon dus speel daar slim op in. 10 tips voor een pakkende nieuwsbrief in tekst en beeld.
1. Zorg dat je nieuwsbrief ‘mobiel’ is
Blijf bij de tijd: mensen lezen hun mail via hun telefoon. Zorg daarom dat je brief mobiel leesbaar is. In (gratis) mailprogramma’s als La Posta kun je dit vooraf instellen. Bekijk voor het versturen de mobiele versie. Dit nieuwsbrievensysteem is trouwens in het Nederlands en erg gebruiksvriendelijk. Je maakt er gemakkelijk nieuwsbrieven mee.
2. Maak je naam zichtbaar als afzender
Door een nieuwsbrief te sturen, popt je naam op in de mailbox. Zorg er daarom voor dat niet je mailadres maar je bedrijfsnaam en je naam zichtbaar zijn. Dat roept herkenning op. Bijvoorbeeld: Bianca Roemaat | Roux Communicatie.
3. Voeg een prikkelende onderwerpregel toe
Doordat je naam in de mailbox verschijnt, krijgt de ontvanger een soort ‘reminder’ en vang je zijn aandacht. Je wilt natuurlijk dat hij doorklikt naar je nieuwsbrief dus zorg voor een prikkelende onderwerpregel. Maak de lezer nieuwsgierig naar jouw boodschap.
Bijvoorbeeld: Kom prinsheerlijk genieten op Koningsdag bij….
4. Houd de teksten kort en vlot
We leven in een tijd dat alles snel gaat. Mensen scrollen door hun mailbox en ‘scannen’ tekst. Schrijf daarom hapklare teksten. Houd het goed verteerbaar: kort en vlot. Gebruik pakkende koppen. Lees deze blog voor meer tips.
5. Deel een recept, tip of een weetje
Je nieuwsbrief is geen actiekrant. Het moet een mix van nuttige en leuke informatie bevatten. Natuurlijk prijs je je product aan maar lardeer de boodschap met een kijkje achter de schermen, een leuk productweetje, een recept of een persoonlijk bericht.
Heb je hiervoor inspiratie nodig? Gebruik een (horeca)marketingkalender. Hierin staan bepaalde themadagen waarbij je kunt aanhaken met een actie of recept. Horeca adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies) brengt jaarlijks een inhaakkalender uit met thema- en feestdagen voor de horeca- en foodsector. Of kijk op bijvoorbeeld Gastropedia.nl, de culinaire encyclopedie vol wetenswaardigheden. Handig als je bijvoorbeeld storytelling over de beef wellington wilt toevoegen.
6. Maak het persoonlijk
Mensen doen graag zaken met mensen en niet met bedrijven. Schrijf daarom een kort voorwoord. Onderteken de brief met je eigen naam. Vertel iets over jezelf en je personeel. Voeg een foto van je team toe. Je zult zien dat je er leuke reacties op krijgt.
7. Besteed aandacht aan de opmaak
Zie je nieuwsbrief als een soort visitekaartje voor je (horeca)bedrijf. Zorg daarom dat je jouw huiskleuren en logo laat terugkomen in de opmaak van de brief. Kies voor een duidelijk leesbaar lettertype. Bijvoorbeeld Arial. Voeg (eigen) rechtenvrije foto’s toe.
8. Verwijs naar je website
Bedenk goed wat het doel van je nieuwsbrief is: welke actie wil je oproepen? Voeg links naar je producten/diensten op je website toe. Doe dit in de teksten en in alle plaatjes.
Wil je weten of dit werkt? Check na verzending in je mailprogramma op welke links de ontvangers hebben geklikt. Dit is handige informatie voor je volgende nieuwsbrief!
9. Voeg een knop toe
Maak het de ontvanger gemakkelijk. Voeg een bestel- of reserveerknop toe. Je zult zien dat het werkt. Van een restauranthouder hoorde ik dat ze na het versturen van een nieuwsbrief meteen een aantal reserveringen binnen kreeg. Zo verdien je de tijd die je aan het maken en versturen van een brief hebt besteed, in een klap terug.
10. Vraag om mailadressen
Een goede basis is het halve werk voor e-mailmarketing. Vraag je gasten om zich te abonneren op je nieuwsbrief. Zet een aanmeldformulier op je website en plaats links hiernaar in de handtekening van je mails en op je sociale mediakanalen.
Bonustip: lees deze uitgebreide blog van John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice voor nog meer tips en tools voor het maken en versturen van een nieuwsbrief.
Pakkende nieuwsbrief nodig?
Heb je tekst- en/of nieuwsbriefhulp nodig? Neem contact met mij op. Ik kan je helpen met het schrijven van pakkende teksten voor je nieuwsbrief, afgestemd op jouw (horeca)bedrijf. Mail naar info@rouxcommunicatie.nl of bel: 06 23 84 21 52.