Hoe gaan chef-koks in de Nederlandse horeca om met convenience in hun keuken? Dat is het centrale thema in de special over convenience die ik voor de vakkrant De Restaurantkrant heb verzorgd. Deze is verschenen in november 2018.
Voor de special in De Restaurantkrant heb ik verschillende chefs geïnterviewd over het gebruik van basisproducten. Het blijkt dat deze soepen, sauzen en andere halffabricaten steeds meer een uitkomst zijn. Zeker door het gebrek aan koks en de hoge kosten van arbeid, bieden convenience producten de helpende hand. Verder is de kwaliteit van deze bewerkte ingrediënten uit de voedingsmiddelenindustrie sterk verbeterd.
Restaurantketens
De trends bij fabrikanten voor minder zout en suiker komen aan bod in de special. Daarnaast geven restaurantketens Humphrey’s en Debuut Horeca Beheer een kijkje in hun centrale keukens. Ze vertellen hoe zij bepaalde basisproducten centraal en op receptuur laten maken. Duurzaamheid speelt daarbij een rol.
Gemakscake
Van chef-kok en patron cuisinier Jeroen Vesters van restaurant Vesters in Nijmegen is een column over ‘gemakscake’ opgenomen. Daarin verhaalt hij over zijn ervaringen als productontwikkelaar voor een grote fabrikant van cakebeslag en de reacties van zijn gasten daarop.
Specials over vis en kalfsvlees
Naast het schrijven van de artikelen voor deze speciale editie van De Restaurantkrant, heb ik eerder specials geschreven over vis en kalfsvlees.
Lees hier de digitale versie van de special over convenience: